Loopvlak sipen

John Sipe werkte in de jaren twintig in een slachthuis. De vloeren daar waren spekglad, waardoor hij vaak uitgleed. Daar verzon Sipe iets op. Met een scherp mes kerfde hij groeven in zijn rubberen zolen. Zo had hij meer grip en ging hij niet langer onderuit. Het sipen was geboren.

Wat is sipen?

Profile introduceerde siping van banden in Nederland. Een spiraalvormig mes maakt kleine insnijdingen in het loopvlak van een band. Daardoor ontstaan micro-profielgroeven: kleine, ondiepe sneetjes in het bandenprofiel. De kleine openingen in de band, die hierbij ontstaan, vergroten het contactoppervlak met de weg. Daardoor heeft een truck meer grip.

Is sipen een bewezen techniek?

Profile past de sipe-techniek veelvuldig toe. Dat is niet voor niets. Uit verschillende tests blijkt dat sipen een bijzonder positief effect heeft. Zo hebben we een touringcar met half afgesleten winterbanden laten rijden op een oppervlak vergelijkbaar met aangereden sneeuw. Bij een snelheid van 37 kilometer per uur was de remweg 42 meter. Daarna hebben we de banden gesipet en was de remweg nog maar 18 meter (57% verschil).

Waarom worden alle nieuwe banden niet meteen gesipet?

Sipen is te specialistisch en tijdrovend voor massaproductie. Alleen iemand met verstand van zaken kan het roterende mes hanteren. Zouden bandenfabrikanten het wel doen, dan zouden ze de karakteristieken van hun banden enorm verbeteren.

Wat zijn bijkomende voordelen van sipen?

  • De micro-profielgroeven geven meer grip, waardoor je de trekkracht beter benut.
  • De micro-profielgroeven zorgen voor een kortere remweg op glad of nat wegdek.
  • Gesipete truckbanden voeren de warmte beter af, waardoor het rubber minder hard slijt.
  • Met sipen maak je oude banden soepeler.
  • Sipen verhoogt het comfort en de veiligheid van de bestuurder.