• Grootste merkonafhankelijke bandenspecialist
  • Persoonlijk deskundig advies
  • 24/7 Service door heel europa
  • Online banden management

Slijtage- en schadebeelden

In de transport- en logistieksector zijn er banden van allerlei kwaliteitsniveaus. Toch is slijtage op termijn onvermijdelijk, zelfs als u uw banden goed onderhoudt. Er zijn verschillende slijtage- en schadebeelden. We zetten ze op een rij, met hun symptomen, oorzaken en gevolgen.

Oorzaken en gevolgen van schade

Wat is onderspanning?

Onderspanning heeft meerdere mogelijke oorzaken. Eén ervan is een te lage bandenspanning. Het kan ook zijn dat de belasting per band te hoog is. Andere mogelijkheid: lekkage via het ventiel of een lekkende velg. Als gevolg van onderspanning slijten de schouders van uw banden sneller. Het risico daarop is het grootst bij banden op de vooras en op niet-aangedreven as(sen).

Wat is overspanning?

De combinatie van een lege laadruimte en een te hoge bandenspanning zorgt voor overspanning. Het komt vaak voor bij voertuigen met een hoog vermogen op de trekas en bij brede lage-sectiebanden. Soms is de oorzaak een verkeerde velgbreedte. Ook het hanteren van de maximale spanning kan zorgen voor overspanning op bepaalde posities. De gevolgen zijn een grotere kans op doorslippen op de aangedreven assen, snellere slijtage in het midden van het loopvlak én onregelmatige slijtage, zeker aan banden op de aandrijfas(sen).

Wat is zaagtandslijtage?

Zaagtandslijtage is een goed met de hand waarneembare, onregelmatige slijtage over de lengterichting van de band. De oorzaak is mogelijk het veelvuldig gebruik van een retarder, waardoor hoge remkrachten op deze aangedreven banden worden overgebracht.

Wat is railslijtage?

Railslijtage is slijtage in de lengterichting van de band op een lijnprofiel. Het komt vaak voor bij langeafstandstransport waarbij de banden een zeer langzame slijtage hebben. Railslijtage is voornamelijk een probleem bij banden op de eerste as of bij aanhangers op de middenas.

Wat is vlekslijtage?

Vlekslijtage is slijtage over de gehele omtrek van de band op onregelmatige plekken. Er zijn verschillende oorzaken. Een mechanisch defect aan het voertuig, bijvoorbeeld versleten of kapotte schokdempers, problemen met de vering of ruimte op kogels en stabilisatierubbers, kunnen deze vlekslijtage veroorzaken. 

Wat is een remplek?

Bij een remplek is er op één plaats op de band een vlakke slijtageplek te zien. Deze plek veroorzaakt een continue trilling. Soms ligt de oorzaak in een defecte of verkeerd afgestelde rem, een noodstop of blokkerende remmen.

Wat is er aan de hand bij scheuren?

Onderin de profielgroeven ontstaan soms scheuren in de lengterichting. Ze zijn niet veroorzaakt door droogte, want ze zijn duidelijk groter dan haarscheuren. Deze vorm van schade ontstaat bijvoorbeeld als u manoeuvreert vanuit stilstand. Een andere oorzaak is onderspanning. Soms worden scheuren veroorzaakt door de geleiderail bij weegbruggen of laadplatformen. Ook een verkeerde band voor de toepassing kan scheuren veroorzaken.

Wat is sporingslijtage?

Sporingslijtage is zichtbaar en vaak ook voelbaar over de hele band. Als  van buiten naar binnen haaks over het loopvlak van de band te wrijft, zijn scherpe randen (bramen) voelbaar. Is dit het geval, dan is uitlijnen van het voertuig meestal noodzakelijk. 

Wat is er aan de hand bij beschadigingen?

Banden raken beschadigd door allerlei verschillende oorzaken. Soms komen ze van buitenaf, bijvoorbeeld een stoeprand of doorslippen bij voertuigen met een hoog motorvermogen. Het is van groot belang om beschadigde banden te laten controleren en beoordelen door de specialisten van Profile. 

Wilt u weten wat u hieraan kan doen? Neem contact op met een van onze vestigingen!